Lite historia om SKP M/42 KP-bilen

Det var mitt under andra världskriget, och i synnerhet efter tyskarnas ockupation av Norge som behovet att ett bepansrad terränggående trupptransportsfordon blev alltmer skriande. Gränsen mot väst var indirekt hotad och beredskapsstyrkornas, framförallt pansarskyttesoldaternas, förmåga till snabba omgrupperingar måste förbättras. Annars skulle man snart få problem med tyskarnas snabba förflyttningar med stridsvagnar tillika fanns hotet från öst som redan givit sig på grannlandet Finland.

 

Därför beställde krigsmakten 1941 just ett allhjulsdrivet, bepansrat transportfordon, baserat på S 11-chassit. För pansarkonstruktionen stod AB Landsverk. Scanias bidrag fick beteckningen SKP, som betyder Scania-Kaross-Pansar och Volvos motsvarande fordon fick heta VKP. Båda gick dock för det mesta under beteckningen KP ( Karosseri Pansar ).  KP-bilen var inte särskilt bekväm eller smidig men otroligt stark och tålig. Fordonen, som hade plats för två man i fram och elva pansarskyttesoldater bak, levererades från 1943. Allt som allt byggdes 350 exemplar, varav Scania stod för 250 st.

På femtiotalet fick KP-vagnarna vassare beväpning, bland annat i form av dubbelkulsprutan m/36, och i början av 60-talet deltog vitmålade SKP i fredsbevarande FN-operationer i Kongo och på Cypern. De hade då försetts med torn som stod emot splitter och kulor från prickskyttar. och sägs ha skapat stor avundsjuka bland andra länders FN-bataljoner som också önskade sig SKP-kärror vilket de senare också fick. De första av totalt elva fordon anlände till Kongo 1961, det vill säga samma år som vår svenske generalsekreterare i FN, Dag Hammarskjöld, omkom i en flygplansolycka i just Kongo dit han kallats för att försöka förhandla fram vapenvila. 1963 skeppades en hel del exemplar av KP över till Gotland där de placerades på framförallt P 18 där fordonen på 80-talet genomgick omfattande ombyggnader. Bland annat försågs de med tak över manskapsdelen och lågtrycksdäck. En del av bilarna byggdes om till sjuktransportfordon.

Armémuseet i Stockholm har ett exemplar på gården som tjänstgjorde på I 1 fram till i början av 90-talet där det ingick i kuppförsvarsberedskap. Vidare har Militärfordonsmuseum några ex som ska sparas och det har också bland andra före detta P 5 i Boden. Pansarmuseet Arsenalen har en för uppvisning och en i lagret.

– Vårt exemplar är av 1942 års modell och tjänstgjorde på P 18 på Gotland fram till 1982 då den renoverades till evakueringsfordon för regeringen i händelse av ofred och stationerades under Militärpolisen på K1 Stockholm, där den var magasinerad under flera år. Under magasineringen underhölls fordonet varje kvartal samt även provkördes under varje kvartal. Till slut 1990 skulle den tillsammans med 15 stycken KP bilar skrotas av en skrotfirma på Gotland. Historien är inte bekräftad med det sägs att skrotningsägaren fick så många bra bud så han kunde inte hålla sig utan sålde denna civilt varav nya ägaren registrerade den såsom lastbil mot svenska myndigheters krav på att ingen civilägt vägregistrerat fordon ska finnas i privat ägo ( skrotfirman fick sedan sitt straff för avtalsbrott mot krigsmakten ).

Till vårt exemplar av KP-bilen finns mycket dokumentation ända från tillverkningen i fabriken 1941 samt pärmar med service/transporter/påbyggnader/instruktioner osv.

Nu är Pansarbilen till salu, se blocket: https://www.blocket.se/vi/75616423.htm